חמישה כללים לבריאות איתנה

חמישה כללים לבריאות איתנה
16 July, 2020

קראתם עליה בלי סוף בעיתונות ושמעתם עליה המון בתקשורת– מגפת ההשמנה של אמריקה. ואכן, שכיחות ההשמנה ושכיחותן של מחלות כרוניות גדלה בעקביות ב 25 השנים האחרונות.




ע"פ נתוני מערכת המעקב אחר גורמי סיכון התנהגותיים של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן משנת 2009 נמצא כי מספר השמנים האמריקאים במדינות מסוימות עלה ב 30% בהשוואה למגמות ההשמנה משנת 1985, אז עמדו אחוזי ההשמנה בארה"ב כולה על 14%. בעוד האמריקני הממוצע נאבק כיום, יותר מתמיד, על כפתור מכנסיו, החלו החוקרים לזהות את ההשלכות הבריאותיות של הצטברות שומן עודפת.




אז איך באמת הגענו למצב שכזה? רבים מההרגלים הרעים שפיתחנו הינם תוצאה של החברה המאפשרת לנו להיות עצלים ולא פעילים עד שבישול ארוחה, עליה במדרגות או ביצוע פעילות גופנית נדמים כאתגר מאיים מדי לרבים מאתנו.  




בהשוואה לחמש שנים בלבד לאחור, האמריקאים שורפים פחות קלוריות בכל יום. בנוסף, אנחנו אוכלים בדרך שונה לחלוטין. התרגלנו לעצור תוך כדי נסיעה, לקנות ארוחה מוכנה ולחטוף על הדרך חטיף אנרגיה עתיר קלוריות, סתם בגלל שזה קל מאוד ואנחנו עסוקים עד מעל לראשנו. לבסוף, אנחנו מבולבלים לגמרי ולא ממש יודעים מה כדאי לאכול ועם מי להתייעץ. כוכבים שונים מחלקים טיפים לדיאטות, ותוויות על מוצרי מזון מסוימים מתארות את המוצרים באופן מטעה, שגורם למוצרים להישמע בריאים, בעוד אינם כאלה למעשה, ובקיצור – העסק כולו מבלבל ביותר.




ומהן החדשות הטובות?




הפתרונות לבעיות בריאות אלה המאיימות על חיינו, נגישים הרבה יותר ממה שנדמה לנו. המפתח להשגת בריאות טובה כולל שלושה צעדים: אכילה נכונה, פעילות גופנית ושליטה על הלחץ השורר בחיינו. אם תרצו להשיג את שלושת הצעדים הללו, יהיה עליכם לבצע שינויים קטנים ופשוטים, שאינם דורשים מאמץ רב, באורח חייכם.




ולנוחיותכם, להלן חמישה כללים שיעזרו לכם לעלות על המסלול המהיר לאורח חיים בריא:




1. הימנעו מצריכת מזונות לא הגיוניים – סקרו את תכולת המזווה שלכם וחפשו אחר מוצרים שנושאים את התוויות "נטול שומן" או "ללא סוכר". האם המוצרים הללו נטולי סוכר או שומנים גם בצורתם המקורית בטבע? אם לא, הם הותאמו לדרישת התווית שעליהם, ויתכן מאוד שמשמעותו של תהליך ההתאמה הינה יותר סוכר, יותר שומן ויותר דגנים מזוקקים.  




לדוגמא, חמאת בוטנים עשירה בשומנים בלתי רוויים בריאים המגבירים את תחושת השובע ומווסתים את רמות הסוכר בדם. כאשר יצרנים מפחיתים את תכולת השומנים בחמאת בוטנים, הם מוסיפים רכיבים אחרים כמו סירופ תירס, סוכר ושמנים צמחיים שעברו תהליך הידרוגנציה. חמאת בוטנים בתכולתה המקורית, אינה מכילה את הרכיבים הללו, ולכן המוצר הזה איננו מוצר הגיוני. אם תיצמדו לחמאת הבוטנים המקורית, על כל השומנים שבה, תחסכו לעצמכם תוספים ורכיבים מיותרים לחלוטין.




2. אל תתפתו להצהרות שעל גבי האריזה – לרוע המזל, לא קיימות תקנות מחמירות לגבי ההצהרות המופיעות על אריזות המוצרים למיניהם, כך שחברות המזון השונות נוטלות לעצמן את החירות להצהיר הצהרות שמותחות את האמת בהתאם לאינטרסים שלהן. משום שכך, אכילה בריאה מחייבת קניה מושכלת, הגוברת על תחכומי השיווק השונים שעומדים מאחורי מוצרי מזון רבים. שימו לב! חיוני ביותר להפוך את האריזה לצידה האחורי ולבחון את הרכיבים ואת התכולה התזונתית של המוצר. דלגו על הצהרות מטעות בקדמת האריזה ולכו היישר למקור –  לתווית התזונתית שעל גבה.




3. אל תתפתו לזלול מוצרים "בריאים" – פרוזן יוגורט או גלידה? אז נכון, פרוזן יוגורט נראה בהחלט בריא יותר, והוא אכן מכיל פחות קלוריות ושומנים למנה בהשוואה לגלידה, אך עם זאת, מחקרים בנושא מעלים כי בחירה באופציות בריאות יחסית, כמו פרוזן יוגורט, עלולה להוביל לצריכת קלוריות כללית מוגברת. הסיבה  לכך היא שאנו נוטים לאכול יותר ממוצרים שנחשבים "בריאים יותר" או בעלי "הילת בריאות".




4. היו מודעים להשפעת הסביבה על כמויות המזון שהנכם צורכים – גורמים חיצוניים, כמו צורת המזון, צלחות, כוסות, צבע הקירות, מספר האנשים בחדר, עוצמת המוזיקה והתאורה עשויים להשפיע במידה רבה על כמות המזון שתעמיסו על עצמכם בארוחה. מחקרים העלו כי סועדים עשויים לצרוך כמויות מזון נמוכות באופן משמעותי אם יאכלו לאט, או ישתמשו בצלחות ובקערות קטנות. כמו כן, מה שלא עומד מול העיניים לא נכנס לראש, ולכן, אחסנו את הג'אנק פוד שלכם במדפים הנמוכים או הגבוהים ביותר במזווה. וכשהמלצר במסעדה החביבה עליכם יציע לכם את תפריט המנות האחרונות, אל תתנו לעצמכם את ההזדמנות לעיין בו.




5. תכנית בריאות אישית המתאימה לצרכיכם האישיים – כולנו שונים זה מזה ולכן, הגיוני ביותר שגם תכניות הבריאות שלנו תתאמנה לצרכינו הספציפיים ולא תהיינה זהות לתכניות הבריאות של החברים. חשוב לקחת בחשבון את כל הגורמים, כמו המין, המצב הבריאותי, המשקל, אלרגיות, תרופות, סוג העבודה ושגרת הפעילות הגופנית ומומלץ מאוד להיוועץ בדיאטן קליני לקבלת תכנית אכילה המותאמת ספציפית לצרכים האישיים שלכם.




המסר שאמור ללכת אתכם הלאה קל ופשוט: בחרו במזונות מלאים שעוברים עיבוד מינימאלי, אכלו עד שתרגישו כי אינכם רעבים עוד (ולא עד שתתפוצצו...), השתמשו בצלחות קטנות יותר והגבילו צריכת מזון מוכן להפחתת צריכת נתרן כוללת. אם תקפידו על ביצועם של פתרונות פשוטים אלה, תמצאו את עצמכם מהר מאוד במסלול המוביל להרזיה ולבריאות.




בהצלחה!



הוסף תגובה

You must login to add a comment. If you do not have an account, you may register for one. Registration is free!